תוצאות LIVE

79 - 67
ליגת העל
2018

ראשון

83 - 87
ליגת העל
2018

שני

66 - 83
ליגת העל
2018

שלישי

101 - 106
ליגה לאומית

רביעי

63 - 78
נערות א'

חמישי

תוצאות LIVE

79 - 67
ליגת העל
2018

ראשון

83 - 87
ליגת העל
2018

שני

66 - 83
ליגת העל
2018

שלישי

101 - 106
ליגה לאומית

רביעי

63 - 78
נערות א'

חמישי

תרבות ספורט תחילה – זינוק של 100% במספר האקדמיות

גם בכדורסל הנשי משתפרות האגודות ומציעות לשחקניות מעטפת אשר שואפת למקסם את יכולותיהן, לשמר אותן בתור המערכת ולקיים תחושה של "גאוות יחידה". מאפיינים אלו, הם של תרבות הספורט, שכה חסרה בארץ. האקדמיות שואפות לתת לספורטאית/ם את הסביבה האופטימלית לצמיחה: מגורים, ארוחות, שיתוף פעולה ועזרה מהמסגרות הלימודיות, ומעטפת מקצועית. להורים, מסגרות שכאלו הן כלכליות יותר מאשר טיפוח ספורטאי מהבית. האקדמיות בוחנות את רמת המחויבות של השחקנ/ית בתחילת הדרך כאשר בגיל צעיר, על השחקנית להתאקלם לבית חדש.

שוק האקדמיות הולך ומשתכלל ומאקדמיה אחת במכון וינגייט, מצטרפת תוך מספר שנים האקדמיה בגלבוע. לקראת העונה הבאה, משלימות את הפריסה הגאוגרפית, אקדמיה חדשה באזור ירושלים – מטה יהודה בעין כרם, ואקדמיה לבנות ביבנה, אשר מבוססת על התשתיות הקיימות באקדמיה הפעילה לבנים. ככל שהעלייה מ-2 ל-4 ובפריסה ארצית היא מרשימה, הדבר אינו מספיק להשרשה של תרבות הספורט בארץ.

מאת: ענבר טנא אוריון

איור מתוך אתר: https://bhs.bayfield.k12.co.us/apps/pages/index.jsp?uREC_ID=348853&type=d&pREC_ID=757929

בארה"ב אנו רואים את תרבות הספורט פועלת בקנה מידה עצום עם מלגות לספורטאים באלפי המוסדות להשכלה גבוהה. אלו מחזרות ומעניקות עשרות ומאות אלפי דולרים במלגות המכסות לימודים, מחייה וכלכלה לספורטאים שייבחרו ללמוד אצלם. זאת, בתמורה להשתייכותם לקבוצות המפארות את שמן בתחרויות. המהפכה בענפי הספורט הנשי החלה בשנות ה-70 עם העברת חוק בשם "טייטל 9" אשר מעניש מוסדות אשר בהם ההשקעה בספורט בין המינים לא שווה. מעמד הספורטאי במכללות גרם לכל הורה והורה לקוות שהילד/ה שלהם ת/ינחל הצלחה ספורטיבית ולו שתקדם אותו/ה לכיוון המלגה הנכספת שבלעדיה יאלצו לחסוך כל חייהם.

עולם בו כל הורה מייחל עבור ילדיו הצלחה ספורטיבית, הוא עולם טוב יותר. למרות שהשיח תמיד יהיה סביב המצוינים המגיעים לרמה המקצוענית ביותר, בדרך, מיליונים לומדים להתמודד ויוצאים לעולם מצוידים בכלים לחיים. התמודדות במצבים קשים, עבודת צוות ומשמעת הם רק חלק מהערכים שכל נער/נערה מקבלים במסגרות הספורטיביות וכאשר יש מטרה, להתקבל למכללה, עובדים קשה יותר. הספורט מייצר הזדמנויות למוביליות חברתית וכלכלית. עבור ילדים מרקעים קשים ומעמד סוציואקונומי נמוך, הספורט פותח דלתות לחינוך, לקשרים ולהעצמה אישית.

לצערנו אנו רחוקים מהאידיאל והאידיאולוגיה לא נשמעת. להכניס כדור לשער או כדור לסל נתפס בדיוק כמו שהוא נראה, סתמי. המילה ספורטאית בחברה שלנו לא נתפס כבעלת קונוטציה חיובית בהכרח. הורים לא מודעים ליתרונות ואף בוחרים לראות חסרונות וכתוצאה, בנותיהן לא מתנסות בענפי הספורט השונים. היעדר חשיפה נתפס כהיעדר עניין ולראייה, היעדר היצע של חוגי ספורט לבנות. האמת היא, שמכיוון שהמערכת העצבית מרבה להתפתח עד גיל 12 רצוי שבנים ובנות יחלקו מסגרות ספורטיביות. אך שוב, החברה מאותתת שהדבר לא מקובל ומעטות הבנות שיתעקשו להתאמן עם הבנים.

"בשורת האקדמיות" לבנות, מעלה מודעות ומייצרת יוקרתיות למעמד הספורטאית. התנאים באקדמיות מגשרים על פערים תרבותיים וכלכליים האחראיים על "מסמוס" של כישרון בארץ. יש לציין את פרויקט "אתנה" אשר מגדיל מדי שנה את הפול ההתחלתי של שחקניות, מנגיש בפריפריה ויושב בעמדות כוח באיגודים. ולא בכדי, "אתנה" היא האחראית על הקמת האקדמיה הראשונה לבנות בוינגייט. פרויקט אשר מצליח מזה 7 שנים.

האקדמיות שמות לעצמן מטרה לפתח שחקניות ברמות הגבוהות ביותר אך, על כל שחקנית-על אחת שתצא מהמסגרות הללו, יש מאות שקיבלו "מפתחות" להמשך קריירה בתחום הספורט ולחיים שאחרי. פיתוח קריירה בגיל צעיר בולט בקורות החיים ויכול גם לקחת את הספורטאית לקריירה ב: אימון, ניהול, פיזיותרפיה, שיפוט, ייעוץ מנטלי, ייעוץ ארגוני, פוליטיקה, הנעת תהליכים ואנשים. האקדמיות, נותנות לספורטאים סביבה אידאלית לצמיחה באופן שהוא שווה לכל כיס ואף מסובסד למשפחות קשות יום. הידיעה שאקדמיות קיימות נותנת צפי עתידי לילדות להיכנס לתחום בגיל צעיר.

בוינגייט מוכיחים שאקדמיה יכולה להתקיים ולהצליח לצד אקדמיות אחרות בצורה שבה כולם מרוויחים. כל עוד יתווספו שחקנים לשוק האקדמיות, המוצר רק ילך וישתפר לטובתה של השחקנית הישראלית. הטיעון שאקדמיות "רבות" על שחקניות הוא לא הגיוני – האם יש רק 40 שחקניות בכל המדינה שמתאימות לאקדמיה? כמובן שיש הרבה יותר.

זוהי טובתה של האנושות, כאידאולוגיה, לקיים אקדמיות בכל עיר ולהגיש תרבות ספורט לכל ילד וילדה. כעת אנו יודעים כי יש מקום לכל סוגי האקדמיות להתקיים יחד כל עוד הפול ההתחלתי של שחקניות ימשיך לגדול. ייצוא גובר של שחקניות לרמות הגבוהות ישרת את האינטרסים שלנו בתור חברה וגם את האינטרסים של בעלי הקבוצות כאשר שוק השחקניות יהפוך למשוכלל יותר וההיצע יתאם את הביקוש ב-2 ליגות מקצועניות (24 קבוצות). היעד הבא: מלגות להשכלה גבוהה לספורטאיות.

ימים פתוחים באקדמיות מתחילים כבר מחר:



Leave a comment